Voglia uudistuu ja esittelee ensimmäisen vierailevan suunnittelijansa

Voglia esittelee tänä keväänä ensimmäisen vierailevan suunnittelijan pienmallistonsa, jonka on luonut lontoolaisessa Central Saint Martins -yliopistossa opiskellut ja aiemmin esimerkiksi Samujille töitä tehnyt Elina Onkinen. Onkisen Everyday Items -kokoelman lähtökohtana ovat työ- ja farkkuvaatteiden arkkityypit.
     ”Suunnitteluprosessini alkaa aina taustatutkimuksesta; nyt perehdyin denim- ja työasujen historiaan”, Onkinen kertoo.
    Kaksi malliston mekkoa ja overshirt-tyyppinen paita ovat jo myynnissä; ne on valmistettu Voglian omilla tehtailla Virossa. Koronapandemia on vaikuttanut materiaalien saatavuuteen ja hidastanut hankintaa, joten loput Everyday Items -tuotteet saapuvat kuluttajille kesän aikana. Nämä Turkissa tehtävät kappaleet ovat kuitenkin nähtävissä Voglian verkkokaupassa.
    ”Everyday Items -malliston esittelyssä olemme ottaneet käyttöön myös uusia kerrontakeinoja ja luoneet esimerkiksi suunnitteluprosessia avaavan videon Elinan työskentelystä. Tarkoituksena on viestiä yrityksemme toiminnasta videomuodossa myös tulevaisuudessa”, Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen sanoo.
Voglian viimevuotinen sukupolvenvaihdos teki aiemmin yhtiön markkinoinnissa vaikuttaneesta Virtasesta toimitusjohtajan, joka alkoi ripeästi muokata muotitalon strategiaa. Onkisen suunnittelema kokoelma on ensimmäinen maistiainen tulevasta. Vakituinen design-tiimi päivitettiin syksyllä palkkaamalla kaksi uutta freelancesuunnittelijaa, joiden debyyttimallisto julkaistaan kesän lopussa.
    Uudessa mallistossa klassisuus yhdistyy pehmeyteen, vastuullisiin materiaaleihin ja mielenkiintoisiin siluetteihin. Designerit Paula Polkumaa ja Salla-Maaria Syvänen jatkavat Voglian perinteitä suunnitellen laadukkaita ja kiinnostavia vaatteita erilaisille vartaloille. AW20-mallisto pyrkii tavoittamaan Voglian vakiintuneen asiakaskunnan lisäksi aiempaa enemmän ihmisiä, joille merkki on tuntematon.
Voglian brändiuudistuksen tavoitteena on kehittää mallistoja ja palveluita, jotka kiinnostavat aiempaa monipuolisemmin eri ikäisiä moderneja kuluttajia sekä täyttävät heidän toiveensa ja vaatimuksensa niin visuaalisesti ja funktionaalisesti kuin ekologisesti ja eettisestikin.
    ”Tarkoituksemme on päivitetyllä ilmeellämme ja strategiallamme paitsi houkutella uusia kotimaisia asiakkaita myös tähdätä kansainvälisille markkinoille”, toimitusjohtaja Virtanen toteaa.
    Voglia on 1983 perustettu suomalainen muotimerkki ja perheyhtiö, jonka tuotteet ovat vastuullisia, laadukkaita ja ajattomia. Brändillä on kotimaassaan kymmenen myymälää ja yhteensä 42 työntekijää. Voglian vaatteet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan 81-prosenttisesti yrityksen omilla Viron tehtailla, jotka työllistävät 25 paikallista ammattilaista.

Lisätietoja:
Katriina Virtanen — CEO — katriina.virtanen@voglia.fi